brödbakning efter ett kaos på skolan

Idag har det inte vart någon toppen dag om man säger så , dagen började bra med att jag för en gångs skull kom i tid till måndagsmötet på skolan ,   efter de lastade jag i 3 ugnar med olika saker som sedan blir färdiga någon gång imorgon ..  efter jag gjort de skulle jag blanda glasyr med karin i klassen , något som inte gick som väntat.  då vi fyllt på med alla onyttiga ämnen skulle jag hälla över de i en annan hink , men inte väntade jag mig att hinken skulle gå isär på mitten och att jag skulle få allt över mig .    haha de enda jag fick ur mig efter att ha fått 10 liter glasyr på kroppen var : KOLLA SKORNA DE SER UT SOM CHOCKLAD!!!!!!!!!..  hihih .. 
efter att ha fått upp glasyren på golvet , spolat av mig själver och tagit tillvara på det jag kunde blev det en snabb hemfärd till duschen..  som sagt är det lite giftiga ämnen man har i glasyrerna och det är ju inte speciellt nyttigt att få de på sig. (såg ut som om jag hade misslyckats med brun utan sol och fått tusen fläckar över ansiktet och kroppen) 
efter en skön dusch och ett slitande med svampen gör att få bort allt bös  blev det brödbakning.  Bakade även i lördags bara för att testa, "något som visade sig vara mycket lätt och det krävde lite arbete." så denna dag blev de ett resept som jag fastnade helt för :

Ett bröd
1/2 paket jäst
5 dl vatten
2 msk salt
1 mask honung
3 dl grahamsmjöl
6-7 dl vetemjöl

smula jästen , tillsätt vatten så att den löser upp sig .  tillsätt salt och honung.   sedan grahamsmjölet  och sisst vetemjöl..  
Låt jäsa i en timma.
sätt ugnen på 250 grader
knåda degen i ca 1dl vetemjöl, lägg sedan upp på plåt och låt jäsa i yttligare 20 min .
grädda brödet i 15 min och sedan sänk värmen till 200 grader och låt det stå inne i ca 30-40 min .
kolla undersidan med en stekspade för att se om undersidan fått samma färg som översidan , om den så fått det är brödet färdigt .

Mums säger jag bara
mums












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback